21. lokakuuta 2010

OPS 2013 raamit

Aloitin työni 1.10.2010 suunnittelijana. Jatkan täällä Anne Sankarin aloittamassa blogissa aika ajoin kirjoittelua. Yksi suurimmista tehtävistäni on viedä eteenpäin OPS 2013 prosessia.

SAMKin johtoryhmä on vahvistanut 5.10. 2010 OPS 2013 raamit:


1) tutkintoon johtavan koulutuksen ja erikoistumisopintojen opetussuunnitelmissa noudatetaan edelleen moduulirakennetta
a. moduulit ositetaan pienemmiksi kokonaisuuksiksi
osaamisperusteisesti, ei aineperusteisesti. Osakokonaisuuksien laajuus on 5 op. Osakokonaisuudet ovat erikseen suoritettavia. Ne kerryttävät opiskelijan opintopistekertymää heti, kun osakokonaisuus on suoritettu hyväksytysti, vaikka muu osa moduulista olisi vielä kesken. Osakokonaisuus voi olla pienempi kuin 5 op vain, jos jonkun viranomaisvaatimuksiin perustuvan osaamiskokonaisuuden osoittaminen vaatii sitä. Opetussuunnitelmaan on kirjattava selkeästi, mihin viranomaispäätökseen tai –säädökseen poikkeava opintopistemäärä perustuu.

b. moduulin minimikoko on 10 op

c. moduulit ovat pääsääntöisesti 5:llä jaollisia

d. yhteiset teemat ovat kestävä kehitys, kansainvälisyys, yrittäjyys sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta

e. on mahdollisuus suorittaa opintoja vieraalla kielellä, verkko-opintoina ja TKI-projekteissa

f. on mahdollisuus kehittää moniammatillisuutta ja yhteistyötaitoja

g. on mahdollista omaksua muut yleiset ja koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit

h. otetaan huomioon myös SAMKin tutkimusohjelma

2) ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen opetussuunnitelmissa vapaasti valittavien opintojen määrä on 10-15 op


9 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Olemme olleet huolissamme opintopistekertymästä, joka valtakunnallisesti vertaillen on Samk:ssa huono. Tilanteen korjaamiseksi haetaan keinoja opetustarjonnan kehittämisen kautta (jaksotus, joustavuus, tarjonnan lisääminen). Viiden opintopisteen minimi ei tue tätä tavoitetta tekniikassa jaksojärjestelmään siirryttäessä. Olemme sekä opiskelijoiden että henkilökunnan kanssa keskustelleet, että noin 3 op olisi lähes optimaalinen. Viiden opintopisteen minimi on liian laaja kokonaisuus toteutettavaksi yhdessä jaksossa esim. fysiikassa ja matematiikassa. Viisi opintopistettä kerryttää mukavasti opintopistetuottoa, jos opintojaksosta suoriutuu. Vastaavasti jos ei suoriudu, niin entistä enemmän jää rästiin ja näin uskon, että tekniikassa tulee tapahtumaan.

Anonyymi kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
Anonyymi kirjoitti...

Ihmettelen, miksi opintojaksojen laajuutta eli opintopistemäärää ei voida päättää toimialakohtaisesti tai jopa koulutusohjelmakohtaisesti. Missä on se viisaus, jonka mukaan pisteminimi on juuri 5 op? Olisi kai tunnustettava, että monialainen amk on myös moniarvoinen, toimialat eivät ole toistensa veljiä tai siskoja, näin ollen myöskään opintopisteiden vaatima työmäärä ei aina ole yhteismitallinen. Tästä syystä ei ylimestarointia kaivata!

Ilkku kirjoitti...

Missä on se viisaus, jonka mukaan opintojakson minimilaajuus on 5 op? Eikö tätä voisi jättää toimialan tai jopa koulutusohjelman ratkaistavaksi. Siellähän se asiantuntemus on! Monialainen amk on myös moniarvoinen, se on tunnustettava. Ei joku konklaavi voi päättää toisten edestä mikä hyvin ja oikein on. On selvää, että eri koulutusaloilla painotukset ovat erilaiset. Tästä johtuen eivät opintopisteetkään kohtaa absoluuttisesti toisiaan työmäärään nähden. Tämä on ollut maailmansivu tunnettua yliopistomaailmassa. Miksi meitä hakataan samaan formaattiin, kun toisaalta korostetaan akateemista vapautta?

Eeva-Kaisa Kopra kirjoitti...

Kiitos kommenteista. Ensimmäiseksi myöntää, että vastaamiseni on viivästynyt uuden työni sisäänajon takia.

Vastaan kaikkiin kommentteihin yhteisesti. Valtakunnallisesti useassa amkissa on päädytty samaan 5 op:n osakokonaisuuden minimiin. SAMKissa ratkaisu perustuu opiskelijan opintopolun tukemiseen ja opetustarjonnan systematisointiin. Halutaan taata opiskelijalle mahdollisuus ottaa HOPSiinsa 5 op:n palasia myös toisen koulutusohjelman tarjonnasta.

Ilkku kirjoitti...

Nii-in! Haluan yhä edelleen tietää, mikä tai missä on se viisaus, jossa toisten edestä päätetään mikä oikein on. Ei kai opintopistemäärä ratkaise sitä, voiko HOPSIin ottaa opintoja toisesta koulutusohjelmasta. Olenko ymmärtänyt logiikan väärin, olenko tyhmä?

Anonyymi kirjoitti...

Mitä tarkoittaa opetustarjonnan systematisointi? Entäpä miten ratkaisu tukee opiskelijan opintopolkua? Opintopolku? Höpsistä, kuka näitä termejä oikein keksii. Ilmeisesti henkilöt, jotka eivät ole koskaan olleet tekemisissä raadollisen todellisuuden kanssa!

Anonyymi kirjoitti...

Tekniikassa opiskelijoilla on mahdollisuus ottaa jopa 15 op toisen koulutusohjelman tarjonnasta ammattiaineisiin ja näin tapahtuukin (lisäksi vielä vapaasti valittavat). Tällä yli 20 vuoden kokemuksella on todettava, että 5 op:n minimi tuo opiskelijoillemme ongelmia useissa aineissa. Opintopistetutotto ja läpäisy heikkenee. Olisi varmaan mietittävä, mikä on tärkeintä systematisointi vai läpäisy.

Eeva-Kaisa Kopra kirjoitti...

Kiitos vilkkaasta kommentoinnista. Olen yli 20 vuotta tehnyt opettajana työtä SAMKissa ja tiedän kyllä opettajan työn raadollisuudesta jotain. Nyt olen lupautunut pariksi vuodeksi suunnittelutehtäviin.

Ymmärrän kyllä huolenne ja mitä tarkoitatte. Osa näistä kysymyksistä on sellaisia, joita olisi varmasti syytä käsitellä vielä johtotasolla tarkemmin.