14. syyskuuta 2010

Esitys jorylle opetussuunnitelmien raameista

Tällaiseksi aiemmin kuvaamani esitys rakentui eilisessä opetusneuvoston kokouksessa. Muutokset olen merkinnyt kursiivilla; esityksestä poistui lisäksi 1,5 kohtaa.

t. Anne



SATAKUNNAN AMMATTIKORKEAKOULU

ESITYS TUTKINTOON JOHTAVIEN OPETUSSUUNNITELMIEN RAKENTEESTA JA SISÄLLÖSTÄ

SAMKissa johtoryhmä vahvistaa tutkintokoulutusohjelmien opetussuunnitelmien (OPS) yhteiset opintosisällöt ja teemat opetuksen arviointi- ja kehittämisneuvoston esityksen pohjalta (ME71101) Lukuvuonna 2008–2009 voimaantulleissa opetussuunnitelmissa yhteisiksi teemoiksi oli sovittu kansainvälisyys ja yrittäjyys ja muiksi jokaisessa OPSissa näkyviksi asioiksi opintojakso-/T&K-projektit, verkko-opiskelu, tiedonhankinta- ja uuden oppimisen taidot sekä moniammatillisuus. Lisäksi kaikissa opetussuunnitelmissa olivat näkyvillä vuosittaiset osaamisteemat sekä yleiset ja koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit sekä aukikirjoitettuina että tiivistetysti osaamistaulukossa.

Johtoryhmä päätti 18.5.2010, että uusilla opetussuunnitelmilla aloitetaan 1.8.2013. OPSit kirjoitetaan osaamispohjaisiksi: osaaminen kuvataan selvästi ja niin, että sitä mahdollista arvioida. Opetusneuvosto päätti 10.5.2010, että osaamistavoitteet kuvataan OPSeissa arviointitasoille 1 ja 5.

Vuoden 2008 OPSeissa moduulin minimikoko oli 10 op ja moduulien oli oltava viidellä jaollisia. Opintojakson minimikoko (joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta) oli 3 op. Käytännössä monen koulutusohjelman opetussuunnitelmissa vähintään 10 op:n moduuli oli kokonaisuus, joka ei koostunut osista. Opiskelijan opintojen kirjautumisen ja etenemisen kannalta tämä ratkaisu ei osoittautunut hyväksi.

Pienempiä kokonaisuuksia puoltavat:
1. OPM:ään tilastoidaan vieraalla kielellä tarjottava opetus sekä vieraalla kielellä suoritetut opintopisteet. Moduulista tulisi voida erottaa selkeä kokonaisuus, joka tarjotaan vieraalla kielellä => voidaan mahdollisesti tarjota myös vaihto-opiskelijoille => ECTS-opas
2. Voidaan erottaa kokonaisuus tarjottavaksi virtuaali-AMK:ssa, suositus 5 op.
3. Voidaan erottaa kokonaisuus tarjottavaksi avoimessa AMK:ssa
4. Opiskelijoille kertyy opintopisteitä => KELAan => opiskelija saa rahaa eikä kenenkään tarvitse lähet-tää erillisiä ”lappuja” KELAan suorituksista, jotka eivät näy
5. Tilastokeskukseen toimitettavassa syyskuun tilastotiedoissa opiskelijoille kertyy opintopisteitä => SAMKin FTE-luku näyttää todelliselta. FTE-luku näkyy maailmalla.
6. Opiskelijan opintosuoritusotteessa näkyvät opiskelijan todelliset suoritukset => palvelee työnantajaa sekä työnhakutilanteessa opiskelija kykenee osoittamaan mitä on suorittanut ja mitä osaa
7. Kannustaa opiskelijaa suorittamaan kokonaisuutta, kun on tiedossa selkeät palaset, joista kokonaisuus kertyy, vrt. opettajat saisivat palkkaa kerran vuodessa
8. Opiskelijan helpompi antaa palautetta pienemmälle osalle kuin suurelle kokonaisuudelle => antaa todellisemman kuvan arvioitavasta alueesta; opettajien helpompi antaa palautetta opiskelijoille, palaute tilanteessa, jossa osaamisen voi vaikuttaa (vrt. palaute opintojakson/moduulin suorittamisen jälkeen); opintojaksot ovat osaamisen tarkastuspisteitä (checkpoint)
9. Kun opiskelija siirtyy koulutusohjelmasta toiseen tai on välillä pois tai tulee toisesta AMKsta, niin uudistettavaa HOPSia on helpompi rakentaa kun voidaan selkeästi osittaa mitä on suoritettu.
10. Tukee AHOTia: on helpompi sisällyttää HOPSiin; Opinto (opintojakso) voidaan jakaa osiin ns. opintojakson osiin. Näillä osilla voidaan hoitaa AHOTit, jos AHOT ei korvaa/hyväksilue koko opintoa (opintojaksoa).
11. Seurattavat toteutukset/opiskelijamäärä antaa todellisempaa informaatiota
12. Opintojaksoseloste pysyy merkityksellisempänä => koulutusjohtajien seuranta opetuksen laadusta; ongelmalliset toteutukset löydettävissä

OPS tuottaa tilastot => miltä SAMK näyttää maailmalla. 3–5 op:n palaset eivät poissulje usean opettajan yhteistyötä. Kun opintojaksot suunnitellaan kokonaisosaamisen kasvun (eikä oppiaineen) perusteella, opettajien yhteistyö on välttämätöntä.
Opetuksen arviointi- ja kehitysneuvosto esittää seuraavassa vain ulkoisia raameja. Koulutusohjelmissa on sisällön sekä osaamisen ja ammatillisen kasvun asiantuntijuus.

Opetuksen arviointi- ja kehitysneuvosto on valmistellut asiaa ja ehdottaa, että uusissa opetussuunnitelmissa:
1) moduulit ositetaan pienemmiksi kokonaisuuksiksi osaamisperusteisesti, ei aineperusteisesti, niin että kokonaisuuksien laajuus on 3–5 op; suorituskokonaisuudet suunnitellaan ennakolta niin, että ne ovat suoritettavissa erikseen ts. että opiskelijan on mahdollista kerryttää op-kertymäänsä silloinkin kun moduuli jää sillä erää kesken
2) moduulin minimikoko on 10 op
3) moduulit ovat pääsääntöisesti 5:llä jaollisia
4) yhteiset teemat ovat kestävä kehitys, kansainvälisyys, yrittäjyys
5) näkyy mahdollisuus suorittaa opintoja verkko-opintoina sekä moniammatillisuuden ja yhteistyötaitojen kehittäminen sekä muut yleiset ja koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit
6) otetaan huomioon myös SAMKin tutkimusohjelma
7) rakenne on teknisesti seuraava:

Perusopinnot
o Moduuli A
- Opinto A1 (oltava moduulin alla, koska tarvitaan vielä erikseen opinnon osat, ks. alla)
• opinnon osat (käytetään, jos on tarvetta jakaa osa opinnosta esim. AHOT-suoritukseen, samoin esi-merkiksi erillisten tehtäväsuoritusten kirjaamiseen). HUOM. eivät näy OPSissa, mutta näkyvät opiskeli-jan suorituksissa)
- Opinto A2
• opinnon osat (käytetään jos on tarvetta jakaa osa opinnosta esim. AHOT-suoritukseen jne.)
o Moduuli B
- Opinto B1
• opinnon osat (käytetään jos on tarvetta jakaa osa opinnosta esim. AHOT-suoritukseen)

(Moduulin alla voi aina olla n kappaletta ”opinto”-kokonaisuuksia.)

Ammattiopinnot
pakolliset ja vaihtoehtoiset ammattiopinnot (nämä voisivat olla jokin moduuli)
o Moduuli H
- Opinto H1
• opinnon osat (käytetään jos on tarvetta jakaa osa opinnosta esim. AHOT-suoritukseen)
- Opinto H2
• opinnon osat (käytetään jos on tarvetta jakaa osa opinnosta esim. AHOT-suoritukseen)
o Moduuli S
- Opinto S1
• opinnon osat (käytetään jos on tarvetta jakaa osa opinnosta esim. AHOT-suoritukseen)

Vapaasti valittavat opinnot
Harjoittelu
Opinnäytetyö
Kypsyysnäyte

Ei kommentteja: